✿ Paid-up Advertisement ヅ

Hot Deal Everyday! Super Saver Unlimited!
Logo KBBA Visondata pocket WiFi
Logo KBBA

Sunday, August 15, 2010

Home » » ..:: Diari Seorang Isteri [part 4] ::..

..:: Diari Seorang Isteri [part 4] ::..

ASSALAMUALAIKUM.

ABANG,

INGAT TAK BUNGA ROS MERAH NI, ABANG BERIKAN PADA NISA SEWAKTU MULA MENGENALI ABANG. LAMA NISA SIMPAN BUNGA TU BANG...BUNGA INILAH LAMBANG BERMULANYA PERKENALAN NISA DENGAN ABANG. NISA BENAR-BENAR MENYAYANGI ABANG. NISA MENYIMPAN SETIAP HADIAH YANG ABANG BAGI PADA NISA. ABANG TAK PERNAH TAHU KAN ... ITULAH SALAH SATU BUKTINYA BETAPA SAYANGNYA NISA.. TERLEBIH DAHULU NISA INGIN SANGAT DENGAR ABANG PANGGIL NISA AYANG SEPERTI KITA BARU KAHWIN...ABANG PANGGIL NISA AYANG...TERASA DIRI DIMANJA BILA ABANG PANGGIL NISA CAM TU...WALAUPUN NISA DAPAT MERASA PANGGILAN AYANG ITU SEKETIKA SAHAJA. ABANG DAH BANYAK BERUBAH. PERKATAAN AYANG TELAH HILANG DAN TIDAK KEDENGARAN UNTUK NISA LAGI. KENAPA? BENCIKAH ABANG PADA NISA? ABANG...MUKASURAT NIE KHAS UTK ABANG. BACALAH SEMOGA ABANG TAHU SAYANGNYA NISA PADA ABANG. ABANG INGATKAN HARI NIE HARI ULANGTAHUN PERKAHWINAN KITA YANG PERTAMA DAN NISA HADIAHKAN ABANG....... DANIAL DAN DANIA. UNTUK NISA TAK PERLULAH ABANG BAGI KERANA TAK ADA APA YANG NISA INGINKAN MELAINKAN KASIH SAYANG ABANG PADA NISA. NISA AKAN PERGI MENCARI KETENANGAN DAN KEDAMAIAN UNTUK DIRI NISA. NISA PERGI UNTUK MENEMUI NYA.

NISA HARAP ABANG AKAN MENJAGA DANIAL DAN DANIA DENGAN BAIK DAN JANGAN SEKALI-KALI SAKITI MEREKA. DANIAL DAN DANIA TAK TAHU APA-APA. ITULAH HADIAH PALING BERHARGA DARI DIRI NISA DAN MEREKA ADALAH DARAH DAGING ABANG. JANGAN SEKSA MEREKA. ABANG BOLEH SEKSA NISA TAPI BUKAN MEREKA. SAYANGILAH MEREKA...NISA INGIN MENGATAKAN BAHAWA NISA TAK ADA HUBUNGAN DENGAN SESIAPA MELAINKAN ABANG SAHAJA DI HATI NISA. JIWA DAN RAGA NISA HANYA UNTUK ABANG SEORANG. TERIMA KASIH KERANA ABANG SUDI MENGAHWINI NISA WALAUPUN NISA IN CUMA MENUMPANG KASIH DISEBUAH KELUARGA YANG MENJAGA NISA DARI KECIL HINGGALAH NISA BERTEMU DENGAN ABANG DAN BERKAHWIN. NISA HARAP ABANG TIDAK AKAN MENSIA-SIAKAN KEMBAR KITA DAN NISA TIDAK MAHU MEREKA MENGIKUT JEJAK KEHIDUPAN NISA YANG MALANGKERANA MENUMPANG KASIH DARI KELUARGA YANG BUKAN DARI DARAH DAGING NISA....TAPI NISA BERSYUKUR KERANA DAPAT MENGECAPI KASIH SAYANG SEPENUHNYA DARI KELUARGA INI. NISA HARAP SANGAT ABANG AKAN SENTIASA MEMBERITAHU PADA KEMBAR KITA YANG NISA IBUNYA AKAN SENTIASA BERSAMA DISAMPING KEMBAR KITA, WALAU PUN NISA TAK DAPAT MEMBELAI DAN HANYA SEKETIKA SAHAJA DAPAT MENGENYANGKAN KEMBAR KITA DENGAN AIR SUSU NISA. BERJANJI PADA NISA DAN INGAT DANIAL DAN DANIA ADALAH DARAH DAGING ABANG...AMPUNKAN NISA DAN HALALKAN SEGALA MAKAN MINUM NISA SELAMA SETAHUN KITA BERSAMA. SEKIRANYA ABANG TIDAK SUDI MENERIMA DANIAL DAN DANIA BERILAH PADA EMAK NISA SUPAYA EMAK MENJAGA KEMBAR KITA DAN SEGALA PERBELANJAAN NISA DAH BUAT NAMA EMAK UNTUK KWSP NISA. BIARLAH EMAK MENJAGA KEMBAR KITA SEKURANG-KURANG TERUBAT JUGA RINDU EMAK SEKELUARGA PADA NISA NANTI BILA MEMANDANG KEMBAR KITA. COMEL ANAK KITA BANG..DANIA MENGIKUT RAUT MUKA ABANG...SEJUK KATA ORANG DAN NISA YAKIN MESTI DANIAL AKAN MENGIKUT IRAS RAUT WAJAH NISA...IBUNYA. ..SEJUK PERUT NISA MENGANDUNGKAN MEREKA. INILAH PENINGGALAN NISA UNTUK ABANG. SEMOGA ABANG MASIH SUDI MENYAYANGI DAN MENGINGATI WALAUPUN NISA SUDAH TIADA DISISI ABANG DAN KEMBAR KITA.

WASSALAM.
SALAM TERAKHIR DARI NISA UNTUK ABANG DAN SEMUA.
DOAKAN NISA.

IKHLAS DARI

NUR HANISA


Sabarlah Zakri, ALLAH maha berkuasa. Kuatkan semangat kau, kau masih ada Danial dan Dania" pujuk Azlan. Zakri hanya tunduk membisu. YA ALLAH,Nisa maafkan Abg Nisa. Zakri longlai dan diari ditangannya terlepas, sekeping gambar dihari pernikahan antara Zakri dan Nisa jatuh dikakinya dan Zakri mengambilnya. Belakang gambar itu tertulis 
"HARI YANG PALING GEMBIRA DAN BAHAGIA BUAT NISA DAN SEKELUARGA. NISA DISAMPING SUAMI TERCINTA SELEPAS DIIJABKABULKAN. SEMOGA KEGEMBIRAAN DAN KEBAHAGIAAN AKAN MENYELUBUNGI DIRI NISA DAN KELUARGA NISA HINGGA KEAKHIR HAYAT NISA.

Zakri terjelepuk dilantai dan berjuta penyesalan merangkumi seluruh tubuhnya. Zakri seakan orang hilang akal. Satu demi satu setiap perlakuannya terhadap isterinya Nisa seperti terakam dalam kotak otaknya...setiap perbuatannya. ..seperti wayang jelas terpampang.. . kenapalah sampai begini jadinya...kejamnya aku...Nisa, Nisa, Nisa maafkan Abang Nisa. Sewakt jenazah Nisa tiba dirumah suasana amat memilukan. Zakri tidak terdaya untuk melihat keluarga Nisa yang begitu sedih atas pemergian Nisa. Namun emak Nisa begitu tabah dan redha. Danial dan Dania sentiasa di dalam pangkuan neneknya.Saat akhir untuk melihat Jenazah Nisa, Zakri lihat muka Nisa tenang bersih dan Zakri kucup dahi Nisa buat kali terakhir seakan-akan lirik mata Nisa mengikuti wajah Zakri. "Nisa Abang minta ampun dan maaf" bisik Zakri perlahan pada telinga Nisa sambil menangis dengan berjuta penyesalan menimpa-nimpa dirinya. Apabila Zakri meletakkan kembar disisi ibunya mereka diam dari tangisan dan tangan dari bedungan terkeluar seolah-olah mengusapi pipi ibu mereka buat kali terakhir dan terlihat oleh Zakri ada titisan airmata bergenang di tepi mata Nisa. Meleleh perlahan-lahan bila kembar itu diangkat oleh Zakri. Kembar menangis semula setelah diangkat oleh Zakri dan diberikan kepada neneknya.

Jenazah Nisa dibawa ke pusara dan ramai yang mengiringinya termasuklah kembar bersama. Walaupun kembar tidak tahu apa-apa tapi biarlah kembar mengiringi pemergian Nisa, Ibu mereka yang melahirkan mereka. Amat sedih ketika itu.. Zakri tidak mampu berkata apa-apa melainkan menangisi pemergian Nisa yang selama ini merana atas perbuatannya. Dan akhirnya Jenazah Nisa selamat dikebumikan. Satu persatu orang ramai meninggalkan kawasan pusara dan akhirnya tinggallah Zakri keseorangan di pusara Nisa yang merah tanahnya...meratapi pilu, berderai airmata dengan jutaan penyesalan ...YA ALLAH , kuatkan hambamu ini YA ALLAH. Hanya KAU sahaja yang mengetahui dosa aku pada Nisa....ampunkan aku YA ALLAH....akhirnya Zakri terlelap disisi pusara Nisa bermimpikan oleh Zakri,Nisa datang mencium tangan, mengucup dahi dan memeluk Zakri dengan lembut mulus. Zakri melihat Nisa tenang dan jelas kegembiraan terpancar dimuka Nisa Putih bersih. Nisa, Nisa, Nisa nak kemana Nisa, Nisa, Nisaaaaaa. Zakri terjaga dari lenanya. Terngiang-ngiang suara kembar menangis. "YA ALLAH ,Zakri,Zakri bangun Zakri...dan hampir senja ni, mari kita balik, kenapa kau tidur kat sini Zakri?" tegur abang long , abang ipar Zakri. Dari jauh Zakri lihat emak dan kakak ipar mengendung kembar. Mereka menangis. Zakri berlari menuju ke arah kembarnya dan mengusap-usap ubun-ubun anak kembar dan secara automatik kembarnya diam dari menangis. "Danial, Dania anak ayah, ayah akan menjagamu nak...kaulah penyambung zuriat, darah daging ayah... emak, abang dan kakak ipar Zakri tersedu hiba dan mereka berlalu lemah meninggalkan pusara Nisa....


p/s: kepada u alls yang dah baca kisah ni, hope u alls tau yang betapa besarnya pahala seorang ibu dan juga wanita yang bergelar isteri. jangan sia-siakan nya selagi hayat nya masih ada.. 
thanx for reading this entry..
:)
♥NuruLchumeL prOductiOns♥
 

Thanks for visiting my site.
Like and Share this entry if you think its very useful. And please do leave your comments below ya!
Love, ♥ Nurulchumel ♥

✿ Link for Blogwalking View ヅ

Pretty Blinking Hello Kitty
© Copyright 2009 - 2017 | Full Designed by ✿ Nurulchumel's Properties ヅ | All Rights Reserved™