Memujuk Bukan Mamaksa

Salam Reader's!!~

hye u alls. nowadays ni banyak betul perkara yang terjadi dalam hidup i ni yang memerlukan i untuk memujuk. ohh. u alls kena faham kan betul-betul ye? memujuk bukan bererti memaksa. 

oke. come. i terangkan satu persatu. memujuk adalah satu perbuatan dimana kita memberikan kata-kata yang berbaur pujukan atau pun mengeluarkan kata-kata yang melembutkan hati seseorang yang tidak mahu untuk melakukan sesuatu. bahasa atau kata-kata yang digunakan sangat lembut dan menggunakan perkataan yang baik. sama ada perkara yang ingin dilakukan itu adalah perkara baik ataupun buruk, itu depends. biasanya, kita perlu memujuk bila ada orang yang merajuk. oke. ini berdasarkan pemahaman i lah kan? kalau salah tu, sila tunjukkan.

manakala memaksa pula lebih kepada tekanan. bahasa atau kata-kata yang digunakan untuk menyuruh seseorang melakukan sesuatu juga tetapi lebih tegas. membuatkan seolah-olah orang itu terpaksa melakukannya. berbeza dengan memujuk. apabila kita memujuk, orang itu bakal melakukan sesuatu itu dengan rela hati walaupun pada asalnya beliau tidak mahu.

oke. dah paham? so, antara memujuk dengan memaksa, yang mana satu sesuai kita gunakan untuk menyuruh seseorang itu untuk mem'public'kan blog nya semula? ohh. bagi i, kedua-dua cara tidak sesuai. sebab beliau sedang dalam tekanan dan emosi.

dan..kepada kekasihku, i ingin memaksa u untuk menaip entry di blog yang lagi satu tu. jangan biar kosong tanpa update. even tak banyak, tolong lah i update oke? kalau u tolong update, i sayang u lebih! papai!!~ =.=
Photobucket

Comments

Makbed said…
kalau memujuk dan memaksa tak makan gak, kenalah diteruskan dengan MEMUKUL. kekekekekekek... *makbed memang kejam.
Nurulchumel said…
@Makbed

wah!!pukul?
uish..tak terdaya rasa nya nak memukul tuh..hehe..

Popular Posts