Tutorial Membuat Menu Navigasi Breadcrumb

Salam.

oke. Tutorial diteruskan lagi. Kali ni, I nak ajar korang cara nak buat fungsi Menu Navigasi Breadcrumb pada blog korang. Kelebihan fungsi ini dalam blog kita, sama macam sitemap. Tapi sitemap kan berbentuk list. Breadcrumb nih pulak, kepentingannya adalah sebagai cara yang sangat berkesan untuk menarik pengunjung membaca artikel-artikel lama kita yang sama kategori dengan entri yang mereka sedang baca. 

Contoh, I buat entri tutorial nih kan. Lepas tuh, I label kan sebagai tutorial, sharing is caring, tips. So, kalau readers kita rasa nak baca tutorial yang lain, simply lah they all akan click pada link tutorial. Begitu juga dengan labels yang lain. Faham tak nih? Kalau tak faham, tanya oke. 



* contoh menu navigasi breadcrumb dalam blog I.

Oke. Now kita belajar pulak cara membuat menu navigasi breadcrumb nih. Senang jek. Korang follow step by step oke. Kalau tak jadi, bagi tahu I. Dan ingat! Before korang meng-edit apa-apa dalam blog korang, korang kena back up dulu templates korang. Kang kalau tak jadi kang, tak pasal-pasal I disalahkan pulak. :)

- Click pada Design - Edit HTML - Tick Expand Widget Templates
- Lepas tu, tekan ctrl+F untuk cari kod 
 <b:if cond='data:post.title'>
- Dah jumpa? Sila copy kod di bawah ni dan paste kan di bawah kod yang korang find tadi.
<b:if cond='data:blog.pageType == "item"'><a href='http://namablogkorang.blogspot.com/'>Home</a> &#187;<b:if cond='data:post.labels'><b:loop values='data:post.labels' var='label'><a expr:href='data:label.url' rel='tag'><data:label.name/></a><b:if cond='data:label.isLast != "true"'>,</b:if></b:loop>&#187;</b:if><data:post.title/></b:if>
- Dah siap? Korang gantikan tulisan yang I highlight tuh kepada nama blog korang.
- Then korang save lah. 

Senang kan? Selamat mencuba! =.="
Photobucket

Comments

Liyana Aziz said…
macam contoh kat atas ni ke?
sahring yg menarik:)
http://permatacintaku.blogspot.com

Popular Posts