Wednesday, June 29, 2011

Home » , , » Tips 6 Petua Merawat Senggugut

Tips 6 Petua Merawat Senggugut

Salam.

Hai korang. Ini bacaan untuk kaum hawa ye. Tapi kalau bagi korang yang dah berkahwin, boleh juga korang amalkan dan aplikasikan untuk isteri korang. Mana lah tau, petua ini mujarab dan membantu. Berikut ada 6 petua yang I akan kongsikan untuk wanita yang menghidap senggugut. Senggugut juga dikenali sebagai "Period Pain". Seriously, senggugut nih memang biasa bagi I. Every month mesti akan rasa punya lah. Jom baca tips!
  • Berlari atau berjalan laju. Kebanyakan pesakit yang mengalami 'Period Pain' biasanya mereka kurang melakukan aktiviti senaman. Berjalan laju dan melakukan aktiviti riadah dapat membebaskan hormon endorfin yang dapat membantu mengurangkan kesakitan.
  • Bantal pemanas. Bantal panas atau "heat pad" boleh membantu dengan peradangan dan mengurangkan penumpukan cairan di dalam rangkaian. Ia juga memudahkan kejang otot. Para pakar mendorong kita untuk berbaring pada perut kami sambil melaksanakan panas atau di kedudukan yang paling selesa yang mungkin.
  • Tidur. Perlu alasan untuk tidur? Tidak ada waktu seperti sekarang yang menyakitkan. Ini akan membawa fikiran anda dari rasa sakit dan biarkan anda mendapatkan rehat yang sangat diperlukan.
  • Mandi air panas. Ini akan membantu anda merehatkan otot-otot perut anda dan yang lebih penting, menenangkan fikiran anda. Untuk usaha tambahan, membawa lilin aromaterapi dan minyak wangi mandi sebagai penyegar udara.
  • Pertimbangkan vitamin dan suplemen. Pertimbangkan untuk "mengambil Evening Primrose Oil dalam dos 500-1000 mg sekali sehari dalam bentuk kapsul (terdapat di kedai-kedai vitamin dan kedai makanan kesihatan) bersama-sama dengan 200-400 mg 100-200 mg magnesium dan vitamin B6 untuk empat sampai tujuh hari sebelum bermulanya tempoh anda. "Pastikan untuk berbincang dengan profesional perubatan jika anda sudah pada ubat tertentu atau sakit senggugut. (Tapi kadang-kadang kalau I dah sakit sangat, terpaksa kena telan panadol menstrual.)
  • Minum secawan teh. Pertimbangkan secawan teh hijau. Menurut para ahli, teh hijau tinggi dengan fenolat, yang boleh menghalang senggugut. Tidak ingin kafein? Fikirkan tentang secawan teh chamomile. Lebih baik lagi, meminumnya apabila anda sedang di tab mandi.
Artikel from : HERE
Photobucket

Thanks for visiting my site.
Like and Share this entry if you think its very useful. And please do leave your comments below ya!
Love, ♥ Nurulchumel ♥

12 Chumel(s) comment ヅ:

Dawia.Honeyputri ❤ said... [Reply Here Bebeh!]

Suka tips nie...
wia selalu menghadapinya..

sakit sngt senggugut :(

syieda_joy said... [Reply Here Bebeh!]

syieda salu tido ngn minum teh. kalau xjadi jugak..

syieda g jmpe doktor..^_^

thanks utk info ni akk

Meya Lolipop ♥ said... [Reply Here Bebeh!]

yunk , memang best tip la . memang jadi . yg meya amalkan tido lah . hihi . lepas bangun dah tak sakit lagi ^^

syira said... [Reply Here Bebeh!]

syira selalu juga senggugut.
hari 1st dgn 2nd day..
teruk juga.sampai muntah2.
syira suka mandi air panas.
tapi, kdg2 tuh nak senang guling2 je atas katil. padahal tak hilang pun kalau buat cenggitu..hehe

tapi, orang kata nak hilangkan dia, kena kahwin cepat! muehehe

Nurulchumel said... [Reply Here Bebeh!]

@syira

ehh??
yeke?
almk! kena kawen lah cenggini!
hehe.. :)

kiesya said... [Reply Here Bebeh!]

hye! Nice blog..feel free to follow,mekaseh =)

http://www.duniakiesya.blogspot.com

Dr Akbar Abdullah said... [Reply Here Bebeh!]

Sekadar berkongsi, wanita yang kerap mengalami senggugut juga digalakkan untuk menjalani pemeriksaan ultrasound bagi mengelak penyakit-penyakit seperti fibroid dan cyst pada sistem pembiakan wanita.

✿ Link for Blogwalking View ヅ

300 x 250
Pretty Blinking Hello Kitty
© Copyright 2009 - 2016 | Full Designed by ✿ Nurulchumel's Properties ヅ | All Rights Reserved™