Insomnia

Salam.

Sekarang ni nak nampak I update entry everyday memang sangat payah kan? Lebih lebih lagi dengan kehidupan yang macam ni. Shift tak menentu. Nak planning life pun dah jadi cam serabai sangat. Mana tak nya, selalu kalau plan plan ye ye mesti tak jadi tau. Tapi benda kalau kita tak plan pulak, bila kita buat jugak nampak nau tak perfect nya. Cacat sana, cacat sini kan.

March 2013 Schedule.

Blog dah banyak yang pending ni. Satu blog pun I belum usik. Sorry sangat kepada customers I yang menunggu. Sorry banyak banya banyak! Kalau korang tak percaya, cuba korang tengok I punya schedule. Rasa rasa korang boleh tak manage life korang kalau korang dapat shift macam ni? Maybe ada yang boleh, tapi untuk I yang mengidap Insomnia ni, rasanya sangat payah untuk I handle semua ni. Insomnia? Apa tu Insomnia? 


Insomia

Insomnia adalah gejala, bukan diagnosis bersendirian. Secara definisi, insomnia adalah "masalah untuk memulakan atau mengekalkan tidur, atau kedua-duanya." Walaupun kebanyakan daripada kita tahu apa yang insomnia dan bagaimana kita merasa dan melaksanakan selepas satu atau lebih tidur, beberapa dapatkan nasihat perubatan. Ramai orang masih tidak sedar pilihan tingkah laku dan perubatan untuk merawat insomnia. 

Malah kehilangan tidur beberapa malam seminggu boleh menjejaskan keupayaan anda untuk berfungsi dan mengurangkan kualiti hidup anda. Anda tahu sekarang bagaimana anda merasa tanpa tidur yang sepatutnya: keletihan, keresahan dan kehilangan tumpuan yang tinggi dalam senarai kesan sampingan untuk insomnia. Ini adalah hanya beberapa sebab untuk mencuba rawatan insomnia hari ini . 

Tekanan

Kajian telah menunjukkan bahawa kekurangan tidur adalah penyebab utama bagi penyakit tekanan yang berkaitan . 7-9 jam anda downtime setiap malam benar-benar membantu anda menghapuskan tekanan, menjana semula tahap tenaga, membaiki apa-apa ganti rugi dalam badan anda dan mendapatkan atau melawan penyakit. Tekanan dan kurang tidur boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan yang berkaitan, banyak yang boleh menjadi serius. Itulah mengapa rawatan insomnia boleh memperbaiki hidup anda, kerja anda dan merawat tekanan anda. 

University of Maryland, Pusat Perubatan: Walaupun fakta yang kita belanjakan kira-kira 1 / 3 hidup kita tidur, sehinggalah baru-baru ini telah perhatian yang agak sedikit yang dibayar kepada masalah-masalah tidur. 40 juta sesetengah rakyat Amerika mengalami penyakit kronik tidur dan wakefulness. Malangnya, sering kekal yang tidak dikenali dan yang tidak dikenal pasti oleh pesakit dan doktor yang sama. 
Punca Insomnia

Penyebab insomnia termasuk oleh pelbagai perkara, salah satu punca yang paling biasa ialah tekanan dan kebimbangan. Ramai orang pengalaman yang tidak dapat tidur selepas kematian yang tersayang, semasa perubahan kerjaya atau perubahan ketara lain berlaku dalam kehidupan mereka, atau selepas terdedah kepada trauma secara tiba-tiba. Menyebabkan insomnia lain boleh dikaitkan dengan ketidakseimbangan kimia di dalam otak. Rawatan insomnia menangani semua isu-isu ini dan mengembalikan kepekatan semula jadi otak. 

Masalah Insomnia

Insomia atau masalah tidur boleh terjadi pada bila-bila masa tanpa sebarang sebab, tetapi ia selalunya berlaku di kalangan orang dewasa apabila mereka berada di bawah tekanan atau melalui perubahan gaya hidup. Memandangkan tidur yang cukup adalah bahan utama untuk mengatasi tekanan dan penyakit, serta mencegah mereka, anda perlu untuk mengambil perkara-perkara ke dalam tangan anda sendiri dan mencari rawatan insomnia supaya anda tidak lagi akan mengalami masalah insomnia. 

  • Kekurangan tidur boleh menyebabkan:
  • Kemurungan dan keresahan
  • Refleks Kelewatan
  • Keletihan mental dan fizikal
  • Metabolisme yang lebih perlahan
  • Sembuh daripada jangkitan dan penyakit
  • Tertekan sistem imun
  • Perhatian menurun span
  • Mudah marah

Selain daripada masalah-masalah ini, insomnia menyebabkan masalah dengan fungsi otak. Dalam orang yang tidur dilucutkan, satu bahagian otak dimatikan. Kerana anda menggunakan hanya separuh otak anda, separuh pekerja akan bekerja jauh lebih sukar untuk pampasan. Ini adalah satu kaedah yang otak cuba untuk mengatasi masalah kurang tidur, tetapi tanpa mengira ia, seseorang yang mengalami daripada kekurangan tidur tanpa rawatan insomnia yang betul melakukan jauh lebih buruk kepada tugas mental daripada seseorang dan berehat. Malah, kajian yang dilakukan di Australia telah menunjukkan bahawa kurang tidur juga mempengaruhi tingkah laku dan boleh merosakkan seperti penyalahgunaan alkohol! 

So now korang rasa sangat berkualiti kah kehidupan I sekarang ni? Aduh, hanya Allah yang tahu apa yang terpendam dalam hati. Wallahua'alam. 

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?
Photobucket

Comments

Anonymous said…
sekarang hadapi masalah nak tido kak.. pastu lepas lunch mata mula mengantuk. tak tau nak atasi macam mana. sampai doktor bagi ubat tido. tapi xmo makan. takut nti lagi teruk :(

#jaga diri ye kak? keja shift penat kan? minum air penambah tenaga :)

Popular Posts